Welke twee vormen van Nationalisme waren er gedurende/voor de Eerste Wereldoorlog?

Nationalisme kun je volgens mijn geschiedenisleraar in twee vormen splitsen als je het hebt over de Eerste Wereldoorlog.

Welke 2 vormen zijn dit?
En wat hadden deze 2 vormen van Nationalisme voor invloed gehad op het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het nationalisme heeft een erg grote rol gespeeld in de oorzaken van de Eerste Wereldoorlog, zowel direct als indirect. De directe oorzaak was de moord op aartshertog Frans-Ferdinand. Deze moord werd gepleegd vanuit nationalistische opvattingen. De indirecte gevolgen waren de spanningen die tussen de grootmachten in Europa opliepen. Allemaal wilden ze het grootste land zijn met de meeste kolonies en de beste economie. Het is logisch dat ze elkaar voortdurend voor de voeten liepen in de poging dit te bereiken. De 'persoonlijke' vete van Frankrijk met Duitsland heeft er ook toe bijgedragen dat het conflict kon escaleren. Het wachtte op een kans om de schande van 40 jaar terug teniet te doen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Maar nu is het mij nog niet duidelijk WELKE vormen er van Nationalisme toen waren? Ik vind heel veel verschillende vormen en nu lijkt het alsof het 'Staatsnationalisme' en 'Volksnationalisme' waren.
Maar in mijn geschiedenisboek lees ik weer iets over 'Nationaalsocialisme' en 'Fascisme' (extreem nationalistisch). Ik vraag me af welke het nu is?
Hierna kan ik namelijk gaan zoeken naar de gevolgen hiervan!