Waarom kosten militairen zo veel geld? (lees verder)

Voor of tegen het leger bedoel ik niet.
Als militairen worden uitgezonden kost dit miljoenen. Ik begrijp dat verplaatsen van goederen en materieel extra geldt kost. Maar....de lonen of salarissen zouden toch niet hoger moeten zijn. Ze doen toch gewoon het werk waar ze voor gekozen hebben en waar ze voor zijn opgeleid, met alle risico's van dien?

Toegevoegd na 1 uur:
"geld"......foutje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het basisloon van militairen is niet bepaald laag te noemen. Een soldaat die alleen maar in de keuken werkt en slechts 20 jaar is verdient toch al gauw € 1.500 netto per maand. Wel moet hij af en toe mee op oefening en kan ook worden uitgezonden. Tijdens de uitzending krijgt hij een toeslag op zijn gewone loon.
Sinds de tijd dat Nederland alleen nog maar een beroepsleger heeft zijn de kosten erg gestegen.
De kosten voor het materieel maken echter ook een heel groot deel van de begroting uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben vooral geschrokken van de nonchalance,waarmee er met materieelwordt omgegaan. Men raakt kleine dingetjes(vrachtwagens en jeeps) kwijt en wordt schijnbaar niet eens naar gezocht. Dan is het toch geen wonder dat zulke operaties miljoenen kosten.Als er 3 jaar geen militairen uitgezonden worden, hoeven we niet meer te bezuinigen en blijven er meer militairen in leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland krijgen ze als het ware een 'basis salaris', maar in hun arbeidsvoorwaarden staat dat ze bij uitzendingen bepaalde extra toelagen krijgen. Dit heeft van alles te maken met het te lopen van gevaar, het lang van huis zijn, lange dagen/veel uren maken, etc. Daar doen ze inderdaad waar ze voor getraind zijn, dus daar worden ze betaald voor wat ze doen. Ze doen daar dus inderdaad het werk waar ze voor gekozen hebben, waar ze voor zijn opgeleid en met alle risico's van dien.

Je zou het dus moeten zien als 'als ze niet zijn uitgezonden, krijgen ze minder'. Ze doen dan tenslotte niet waar ze voor getraind zijn, met alle risico's van dien.

Daarnaast is het nogal wat om al het materieel daar werkend te houden, continue voeding en onderdelen in te vliegen, infrastructuur te onderhouden, etc. Je moet je niet vergissen; er wordt in den verre eigenlijk een volledig self-supporting stadje gebouwt. Dat is echt een enorm karwei en kost gewoon een hoop geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm... je hebt een punt maar toch... We kunnen in principe zonder leger en zeker zonder "uitzending", er zijn ook politieke partijen die dit wensen. Echter, die hebben nog geen meerderheid. Blijkbaar vind een meerderheid van de Nederlanders het wel best zo...

Uiteraard willen militairen niet meer zo ver van huis gevaar lopen als dat voor minimum loon moet. Daarnaast denk ik dat de kosten niet in het salaris zit, maar meer in het materieel. 1 neergestorte F16 kost snel 100 miljoen. Het droppen van een lading bij een bombardement was ook al snel een miljoen. Oorlog voeren is heel erg duur, dat is zeker waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals in de begroting van het Ministerie van Defensie is te lezen, zijn de materiaalkosten veruit de grootste kosten.
Logisch; gepantserd materieel is zwaar (en dus duur om te verplaatsen), afgevuurde kogels en bommen kun je niet meer hergebruiken enzovoort.
Voor de rest is het niet meer dan logisch dat er een hoger salaris uitbetaald wordt wanneer een militair wordt uitgezonden. Je zit lange tijd in een gebied waar het niet bepaald veilig is, je zit 24 uur per dag met dezelfde groep mensen, en ook kun je zondagmiddag niet eventjes koffie met koekjes eten bij tante Truus.
Als laatste kost een uitzending ook erg veel omdat Nederland niet genoeg militairen in dienst heeft om op eigen kracht soldaten te sturen. Het blijft nodig daarnaast personeel van huurlingenlegers mee te sturen, en inhuur van extern personeel is nou eenmaal altijd een dure hobby.

Persoonlijk vind ik het jammer dat zoveel landen krampachtig vasthouden aan hun eigen leger. Als je je dan zonodig wilt bewapenen, waarom dan niet een gezamenlijk Europees leger, zoals was voorgesteld in de Europese Grondwet, waar we in 2005 zo massaal tegen waren?